Nieuwsbrief december 2016

MOOIE   KERSTDAGEN,

EEN SFEERVOLLE JAARWISSELING

EN ALLE GOEDS IN 2017

Op weg naar Kerstmis en naar het einde van het jaar komen momenten van overdenken, terug kijken hoe het was, maar ook vol vertrouwen de toekomst tegemoet zien.

Samen zijn we op weg, maken elkaar deelgenoot en proberen elkaar te steunen. Het overlijden van onze voorzitter Henk Schulte heeft diepe indrukken nagelaten. We bewaren de herinneringen aan zijn manier van  omgaan met elkaar, aandacht voor de medemens, ook de medemens ver weg.  Samen proberen we het leven van de ander in het verre Midden-India op een hoger plan te brengen, waar onderwijs is voor alle kinderen.

NOMINATIE GOUDEN GANS

De grote organisatie Wilde Ganzen heeft Stichting Pater Vos India genomineerd voor het winnen van de Gouden Gans met het Project  ‘Bouw en Uitbreiding  Medium School in Lailunga’. Hoe kan deze Gouden Gans,

gewonnen worden? Dat wil zeggen de grote prijs van € 10.000,=.  Dat kan door stemmen op dit Project te vergaren. Daarom onze vraag:

Zoek op internet: www.goudengans.nl/stichtingpatervosindia

Dan verschijnt het stemformulier. Vul de gevraagde gegevens in en STEM.

Hierna ontvangt u een e-mail om uw stem te bevestigen. Het is snel gedaan,  uw stem is opgenomen!  U kunt stemmen tot uiterlijk 31 december 2016

Onder de stemmers worden ook nog prijzen beschikbaar gesteld.

Mocht dit project de Gouden Gans winnen, dan kan deze school verder met de uitbreiding.

DANK VOOR UW STEM!

2016

Dit jaar zijn een aantal mensen naar India geweest. Zij brachten ons hun verhalen, vol indrukken voorzien van foto’s en films. Ook nieuwe projecten brachten zij mee.

Later van 22 - 27 september waren Gerry van de Ven en haar dochter Marit de Looijer te gast bij Fr. Sudhir Bara.

Na het bezoeken van de verschillende projecten kwamen zij op de school waarvoor Lotte School en Marit de Looijer geld ingezameld hebben toen ze in hun examenjaar van de middelbare school zaten: de Chacha Nehru Highschool in Bairdih.

Hun reactie:

“Wij werden ontzettend warm welkom geheten. Het was heel bijzonder.  Er was een traditionele tribal-dans door de ouders en hele stoere dansen  door de kinderen. De mensen waren heel trots om hun cultuur te laten zien. Er waren zelfs afgestudeer-den, die nu een goede baan hebben. Heel hartelijk dank voor de geweldige ontvangst en gastvrijheid in India!”.  Marit en Gerry komen samen nog een keer vertellen over deze reis vol indrukken. Datum en plaats hoort u later.

HET DOEL - HET STREVEN  - WAT IS BEREIKT      Project 203        € 24.780,=

In onze Nieuwsbrieven kwam al langer het project ter sprake: ‘Bouw en uitbreiding school in Lailunga’. In januari l.l. werd deze plaats bezocht door onze Indiareizigers, die het grote belang van deze school erkenden voor de plaats Lailunga, maar zeker ook voor de wijde omgeving.

Omdat het gevraagde bedrag voor de Medium School veel te groot is voor onze kleine stichting, is de afspraak gemaakt om in delen deze school te steunen.  1e deel: € 24.780,=

Het project is doorgestuurd naar Wilde Ganzen en deze gaf het fiat.

Wilde Ganzen gaat hiervoor de medefinanciering  verzorgen.

Het resultaat is nu:

Stichting Pater Vos India                            € 16.520,=            Dank aan allen!

Premie Wilde Ganzen                                €   8.260,=

Totale  bedrag  bouwkosten 1e deel          € 24.780,=

Het bedrag is overgeboekt

MEUBILAIR  PRIMARY SCHOOL JAMCHUAN Project 209       € 2.722,=

Gevraagd was om bankjes voor de nieuw gebouwde school in Jamchuan. Dank  zij  de donaties kon Stichting Pater Vos het mooie bedrag overboeken. Het geld is ontvangen en de bankjes zijn gekocht.

Dank aan u allen voor uw donaties.

PATER VOS TOCHT op zaterdag 8 oktober 2016

In samenwerking met Wandelsportvereniging Ons Genoegen werd ook dit jaar een prachtige wandeltocht georganiseerd in de omgeving van Schaijk.

De geoefende wandelaars schreven zich bij het ochtendgloren in voor de vroege tocht. Zelfs een touringcar uit Lisse bracht  enthousiaste  wandelaars.

Op de pauzeplaats van het Moeschakamp werd genoten van warme koffie/thee of soep en de frisse appel van Jonkergouw werd dankbaar aangenomen.

De ‘One Man  Band Gertwin’ zorgde daar voor de goede sfeer  voor wandelaars en vrijwilligers.

Liefst 420 wandelaars mochten wij begroeten!

De opbrengst is voor het schoolproject Lailunga.

DANK aan  Wandelsportvereniging Ons  Genoegen voor de organisatie.

DANK aan de wandelaars van 2016.

En …. Komt u volgend jaar ook meewandelen ?!  Prachtig!

Samen op de bres voor India!!!

MOOIE SCHENKING

Onverwacht kreeg onze stichting een mooi bedrag aangereikt.

Buurtvereniging Bossestraat in Schaijk houdt op te bestaan.

Nieuwe bestuursleden waren er niet om een doorstart te maken. Het einde kwam in zicht, maar er was nog iets in de kas van de vereniging.

Dat bedrag werd door Leo van de Heuvel en Ellen Reijs overhandigd aan onze penningmeester Nico Brands onder het toeziend oog van de secretaris Tiny van den Bogaart. HARTELIJK DANK!

EN NOG MEER

Op 6 december, de bijzondere dag van Sinterklaas, kwam opnieuw een goed bericht. Onze secretaris Tiny van den Bogaart was uitgenodigd door MOV Schaijk-Reek op het Parochiecentrum in Schaijk.

Rinus van den Heuvel, voorzitter van MOV Schaijk-Reek, reikte  aan vier vertegenwoordigers van Schaijkse Stichtingen voor Ontwikkelingswerk elk een mooie cheque uit. Hij sprak woorden van dank en bemoediging om door te gaan met het werk voor mensen, die het veel moeilijker hebben dan wij. Stichting Pater Vos India ontving het prachtige bedrag van € 2.500,=.

Door de georganiseerde ‘FIETS-MEE-MET-MOV’ en de sponsoractie door leerlingen van de Basisscholen in Schaijk was deze  schenking mogelijk.

MOV Schaijk-Reek: HEEL HARTELIJK DANK!

MEUBILAIR VOOR DE PRIMARY SCHOOL GINABAHAR    Project 208  € 2.167,=

De vraag kwam om meubilair voor de school in Ginabahar.

Een klaslokaal is kaal. Enkel een zwart schoolbord, een stoel en tafel voor de leerkracht, soms nog een plaat aan de muur met lettertekens in het Hindi.

De schoolkinderen brengen hun eigen tas mee met daarin een handdoek waarop ze gaan zitten.

De schoolbank is toch wel een van de noodzakelijke hulpmiddelen om de lessen te volgen, vooral voor de grotere kinderen.  Stichting Pater Vos India heeft het bedrag van € 2.167,= overgeboekt en de meubeltjes zijn besteld.

Dank aan u allen!

In het middaguur krijgen de kinderen een maaltijd rijst met dahl (een soort linzensaus). Op de foto  kijkt Tiny Vos toe. (jan.2016)

LAATSTE AFWERKING AAN KAPEL/MULTIFUNCTIONEEL GEBOUW IN DONDAPANI

Project 207          € 1.500,=

Opnieuw mogen wij u danken voor het mede-realiseren van dit verzoek.

Het gebouw is zeer functioneel, omdat de kerkdiensten er gehouden worden. Maar de altaartafel kan opzij gezet worden, waardoor ook bijeenkomsten voor de mannen of leermomenten voor de vrouwen hier gehouden kunnen  worden. Het biedt ook ruimte voor extra gezamenlijke bijeenkomsten voor de kinderen.  Hartelijk dank voor  de ontvangen steun.

EN NU…RUST VOOR ONZE STICHTING EN ALLES  ZIJN GANG LATEN GAAN….

Neen, er blijft werk af te maken en verder te gaan!

Onze doelstelling: Onderwijs, schoon drinkwater, sanitaire hulpmiddelen en  huisvesting voor onderwijs en ook voor hostels/kinderverblijven.

De vragen om ondersteuning blijven komen.  Het is echt geen luxe probleem wat ze vragen. Gezien de arme bevolking zijn deze zaken hard nodig.  Daarom kloppen we opnieuw bij u aan om onze stichting te blijven steunen. Prachtig te zien hoe dankbaar  de bevolking is met die hulp

Besef: Alle steun is voor de projecten in de districten Raigarh en Jashpur.

GOEDE START VAN AANMELDING  PERIODIEKE  SCHENKING

Een aantal is u voorgegaan. Denk na, volg het voorbeeld en doe mee!

Omdat  Stichting  Pater  Vos  India  de  ANBI  status  heeft,  is  een  periodieke  schenking  volledig  aftrekbaar  van  uw  belastbaar   inkomen.

Bij  deze vorm  van  schenken  moet  u  schriftelijk  vastleggen  om  tenminste

5  jaar  lang  een  vastgesteld  bedrag  aan  onze  stichting  te  doneren.

Tegenwoordig kan dat zonder tussenkomst van de notaris.

Wilt u het formulier ontvangen over deze Periodieke Schenking….. of …….

Wilt u meer hierover weten, vraag het onze penningmeester Nico Brands

Adres: Hofstede 25,  5374 AR  Schaijk.

Email: nlbrands@home.nl                      Tel. 0486 – 46 20 77

Stichting Pater Vos India         IBAN nr:  NL42 RABO 0146 3375 73

Bestuur:                               Tiny v.d. Bogaart, Nico Brands, Tiny Vos, Paul Bekkers,

Jeanne Brands